Paco & Anja in Azië

Ai ai Chiang Mai...

Locatie: Mae Salong, Thailand
Temperatuur: 26 C
Luchtvochtigheid: 62%

In de vroege ochtenddauw baant de oudetrein zich een weg door de bergenvan Noord-Thailand. We worden na een benauwde nacht langzaam wakker in onze treincoupe. Vanuit ons 'bedje'kijken we naar buiten, waaralles groen ziet. We zijn in de provincie Chiang Maien detrein arriveert in de gelijknamigestad.Op het treinstation stappen we ineen Tuktuk die ons afzet bij het hotel. Een groot, luxe hotel met zwembad (en een hoog 'afritsbroek-gehalte') is vanuit NL geboekt door deorganisatie (http://www.vliegenfiets.nl/).Zij voorzien onsvan defietsen en de Gouden Driehoek Fietsroute.DeKogaMiyata's Travelers, van Nederlandse makelij,voorzien van fietstassen willdo the job!

De volgende dagverlaten wehethotel en fietsen met de opgeladen Koga's de straat uit. 'Zo, wat rijden ze hier link!', roepen we direct. De klassieke fout is gemaakt: we rijden aan de verkeerde kant (rechts) van de weg. Navijf minuten zijn we het gewend en verlaten de stadsdrukte. Wat lekker omop de fiets te zitten!

We nemen steedsminder drukke wegen en fietsen al snel door de rijstvelden met schitterende vergezichten. In Thailand zijn erg weinig fietsers en heel veel brommers/motorrijders, waarvoor een smalle vluchtstrook is gereserveerd.De fietsen rijden heerlijk en we voelen ons gelijk tweevakantiefietsers die de wereldrondfietsen.De zogenaamde Gouden Driehoek Fietsroute brengt onsdoor het grensgebied van Thailand met Myanmar en Laos. We passeren kleine bergdorpjes, bewoond door verschillende stammen en Chinezen.

Vanuit Chiang Mai fietsen we naar het eerste plaatsje Rom Luang en vervolgen onze weg naar Chiang Dao. Onderweg naar Chiang Dao maken we kennis met heteerste serieuze klimwerk in dit berggebied. Zwetend in een licht verzet passeren wehet Chiang DaoElephant Camp en zien we zowaar een olifantonze richting op kijken. Thailand teltmeerdere elephant camps en centres, waar olifanten worden opgevangen en verzorgd. In Chiang Daovinden we een leuk huisjebij Malee's Place, meteen prachtig uitzichtop de bergen. De Thaise eigenares, Malee, runtde boelsamen met haar Zwitserse man. Bij een bungalowtje verderop maken we kennis met de Brabantse Harrie en Nellie.Een bijzonderechtpaar, beide vervroegd met pensioen en al zeven jaarop reis door Azie (wat gaan wij eigenlij kort)! Alleen met de feestdagen gaan ze geregeld naar Nederland om hun(klein)kinderen te bezoeken. Als gevolg: langeverhalen van hun belevenissen en bruikbare tips voor o.a. Laos en Vietnam, waar zij eerder zijn geweest. Als het hun ergens bevalt, verblijven ze er minimaal een maand. Een goede manier om je pensioen te vieren!Misschien treffen we ze nog inVietnam.

Als een otter..
In de vroegte zeggen we onzeNederlandse burengedag enfietsen we weer verder naarde volgende bestemming. Dat is vandaag Doi Angkhang en ligttegen de grens met Myanmar. De ochtend is nog lekker koel, wat prettig fietsen is.Het prettige fietsen zou ons snel vergaan... We gaan nu echt de bergen in en moeten fors klimmen. Klimmetjes van 8-13% zijn geen uitzondering! Dat valt niet mee, zo met je fietstassen, gecombineerd met de hittevan 30 graden. Al sneltranspireren we als een otterengutst het van ons lijf. Met het lichtste verzet, eneen tergend lage snelheid van 5-6 km/u kruipen weomhoog. Bovenaanelke klim drinken we dorstig uit onze bidons, gelukkig hebben we genoeg water gekocht!Het valt ons zwaarde ene klim na de andere te moeten naderen. We dachten al heel wat gewend te zijn na beklimming van de Alpe d'Huez (max 11,5%), maar nee, ook hier 'no mercy'.

Als we zwaar hijgend, met onze tong tot opde knieen, bijeen nog steilere klim arriveren moeten we tochafstappen. 'Er volgt nu een zware klim van 20%, daarna een goed uitzicht over de velden en een afdaling.' zegt ons fietsboekje.'Dit is echt niet te doen', zeggen we tegen elkaar. Aangezien we toch verder moeten, lopen wemet defiets aan de handde berg opduwend. Dit kost nog meer inspanning. Zelfs onze back-up energierepen mogen niet meerbaten. De eerste debeste jeep die we voorbij zien komenhouden we aanom een lift te regelen. Na de fietsen achterin de pickup te hebben gezet, zitten we kapot en dankbaar naast de vriendelijke bestuurder. Helaas rijdt hij niet tot Angkhang, en moeten we de laatste paar km nog zelf fietsen. En ja hoor, weer met klimmen... Ondertussen begint het licht te schemeren en koelt het af. We passeren een bord met ' Doi Angkhang 10km'. Na 11u onderweg te zijn geweest, komen we helemaal uitgeteld en met verzuurde benen in het donker het bergdorpje binnenfietsen.We zijn leeg, kapot, hongerig en chagerijnig.

De volgende dag ontwaken we in ons huisje, gebouwd tegen een bergwand en hebben een mooi uitzicht op het in een dal gelegendorp Angkhang. De Chinese invloeden zijn duidelijk merkbaar bij het zien van de Chinese tekens op de huizen en de aanwezige rode lampionnen. Op de menukaartbehoortde keuze voor snake-head en deep fried frog tot de mogelijkheden.We genieten van onze welverdiende rustdag. Helaas dat er zoveelhanen zijn in het dorp, die je om vier uur 's ochtends al wakker kraaien.

De route trakteert ons nog steeds op klimmetjes en dalen en bereiken Tha Ton. Daar bekijken we een grote tempel met een witte boeddha die tegenop een bergwand is gebouwd. We ontdekken een cafeetje met sandwiches! We hebben hettwee weken volgehouden, maar wesnakken toch nu alnaar een boterham. Nu neergestreken in Mai Salong (op 1300 m hoogte) waar het duidelijk koeler is.Hier draagt men volop warme kleding en slapen weonderdekbedden. Af en toe valt er een flinke regenbui.Het is een stuk makkelijker klimmen met onze gehuurde bromfiets! We eindigen de dag door onzepijnlijke spieren te laten kneden door een hardhandige Thai Massage. Meedogenloos worden onze kuiten en benen aangepakt door de spijkerharde vingers van de Thaise masseuse.

Morgen weer op de fiets naar het nog hogere Mai Sae.

Delicious Top Three:

1. Sweet and Sour Vegetables
2. Fried Banana
3. Lemon Juice

Arnolda collega van de nefro

Hallo Paco en Anja,

Tjonge jonge wat een verhalen .
Ik zit het geboeid te lezen en wat leuk allemaal wat jullie meemaken
kan er alleen maar van dromen
ook de foto's zijn prachtig,je zou zo met jullie mee willen gaan
maar die bergen beklimmen jadas wel erg intensief
ik wacht vol smart op jullie volgend verhaal ,
geniet ze want ik geniet met jullie mee
ciao Arnolda

Ellie en Hans

Wat een uithoudingsvermogen. Pfff en wat een tochten. Wel gaaf hoor Anja en Paco aan de witte sandwiches. Niet eens bruin. Ha ha. Jullie zien er beiden wel heel goed en ontspannen uit. Nog geen onverwachte dingen meegemaakt? Kijk idd al weer uit naar het volgende verhaal en naar de foto's natuurlijk. Trouwens schrijven jullie beiden? Het leest heel gemakkelijk en goed weg. Mijn complimenten.
Dikke knuf van Ellie en de vijf van Hans

Lisette (Hammie)

Lisette (Hammie) schrijft:

19 Oct 20:56

Wat een mooie verhalen en foto's en wat schrijven jullie leuk zeg! Ik vind het enorm leuk om zo al jullie avonturen te volgen!! Ben benieuwd wat jullie de komende dagen allemaal weer gaan meemaken, hopelijk niet al te veel steile bergen meer en af en toe een afdaling waarbij jullie heerlijk over de rijstvelden kunnen gaan turen. Veel plezier, veel liefs Lisette

Sabine en Rich en kleine Brittje

He Fijne fijnerikken, wat een toppertjes zijn jullie. Geweldig allemaal en wat een belevenissen al in zon korte tijd. Keep on going en enjoy it to the max....
Greetz en kus Sabine

Mijanou

Snake head? Deep fried frog? Ik noem het ...fascinerend!

Loira

Hej Guys,

Wat een belevenissen allemaal prachtig en heftig tegelijk! Heerlijk om af en toe tijdens het werk een break te nemen en jullie weblog te lezen en foto's te bekijken. Keep it up en enjoy!!

Dikke kus loira

Jan Kooy

Wow, wat n verhaal! Petje af voor jullie uithoudingsvermogen, ik had denk ik na n paar kilometer die fiets ingeruild voor n brommer, haha... Keep up the good work en tot lezens! Jan

heirust

lieve paco en anja...very impressing allemaal...keep relaxed

groetjes uit rosmalen,

pa, ma, jr

Renee

Leuk om te lezen joh! Ik ben fan.

Volgens mij vinden jullie het stiekem best wel lekker om af te zien en tegen bergen op te bikkelen. Enjoy!

Karin

Heej Anja en Paco,

Wat een mooie verhalen en gave foto's (vooral die joekels van schotels bij die hutjes)! Het avontuur is dus al goed begonnen ;-) Heel veel succes en plezier en we zullen jullie blijven volgen!!

Regenachtige (..) groeten uit de Plaspoelpolder,
Karin.

Audrey

Anja!

Ziet er allemaal super avontuurlijk uit. Mooie foto's gemaakt. Blijf jullie spannende verhalen zeker volgen.

Groetjes AU3.

Jaap en Margriet

Jullie blijven zo zeker in conditie!!
Zouden jullie voor ons namen van hotelletjes en restaurants of eetgelegenheden die goed bevallen zijn in Noord-Thailand, Vietnam, Laos en Cambodja willen noteren. Volgend najaar gaan wij ook naar die regio zoals jullie weten.
Maak het goed, hartelijke groet van Jaap en Margriet.